اخبار

چگونه درب اتوماتیک شیشه ای را عیب یابی یا تعمیر کنم

درب شیشه ای

1) مشاهده آلارم خرابی بر روی صفحه نمایش مرکز کنترل

برخی اپراتورهای درب های شیشه ای مجهز به مدار فرمان هوشمند می باشند. این اپراتورها مجهز به انواع سنسور بوده و برحسب ایراد ایجاد شده در بخش های مختلف، پیغام هشدار مربوطه بر روی صفحه نمایش ظاهر می شود و یا بوق هشدار فعال می گردد. در ادامه جدول عیب یابی مربوط به اپراتور درب اتوماتیک FAAC مدل A100 به عنوان نمونه ارائه شده است. در این جدول تمامی خطاهای سیستم توضیح داده شده و علت ایجاد خطا و راه حل های ممکن برای رفع خطا نیز بیان شده است. لازم به یادآوری است که انجام تعمیرات اپراتور درب های اتوماتیک شیشه ای حتما باید توسط تکنسین های دوره دیده و باتجربه انجام شود.

1-1) جدول عیب یابی اپراتور درب اتوماتیک FAAC مدل A100 و A140

عیب یابی a100 فک

2) اپراتور درب اتوماتیک شیشه ای چگونه خلاص می شود

در این حالت بررسی بفرمایید که هنگام فشردن شاسی فرمان یا زدن دکمه ریموت آیا موتور روشن می شود یا خیر. در صورتی که صدای به طور کلی با قطع برق دستگاه، موتور در حالت خلاص قرار گرفته و می توان لت های متحرک را با دست حرکت داد و درب را باز کرد. بغیر از قطع برق ورودی، راهکار دیگر برای قرار دادن دستگاه در حالت خلاص، استفاده از کلید کنترل عملکرد اپراتور می باشد. با استفاده از این کلید می توان اپراتور را در وضعیت دستی قرار داد. با این کار موتور از مدار خارج شده و می توان لت های متحرک را به راحتی با دست حرکت داد.

sd-keeper

SD-KEEPER

برای قرار دادن درب در حالت دائم باز در هنگام وصل بودن برق، در برخی اپراتورها یک اهرم مخصوص وجود دارد که با کشیدن اهرم قفل الکتریکی آزاد شده و درب به صورت اتوماتیک باز می شود. این اهرم در واقع برای باز نگهداشتن درب در مواقع اضطراری مانند زلزله و آتش سوزی می باشد و به عنوان اهرم خروج اضطراری شناخته می شود. اهرم خروج اضطراری معمولا بر روی کاور شاسی دستگاه نصب می شود (مطابق شکل زیر).

حالت اضطراری درب اتوماتیک شیشه ای

3) درب باز شده ولی بسته نمی شود

در این حالت ابتدا کلید تعیین وضعیت اپراتور را بررسی نمایید که در حالت دائم باز و یا خلاص نباشد و حتما آن را در حالت اتوماتیک قرار دهید. درصورتی که اپراتور مجهز به فتوسل (چشم ایمنی میان درب)‌ باشد بررسی نمایید که مانع فیزیکی در میان درب قرار نداشته باشد و فرستنده و گیرنده فتوسل به صورت صحیح در مقابل هم قرار داشته باشند. درصورت امکان برق دستگاه را قطع نمایید و درب را با دست حرکت دهید تا از عدم وجود مانع فیزیکی در برابر بسته شدن درب مطمئن شود و چک کنید که درب به صورت روان و یکنواخت حرکت کند. مدار فرمان دستگاه را بررسی نمایید درصورت مشاهده پیغام اخطار بر روی صفحه نمایش و یا شنیدن صدای بوق اخطار برای رفع عیب با تعمیرکار اپراتور تماس بگیرید.

4) درب به صورت خودبخود باز و بسته می شود

به علت استفاده از تکنولوژی مادون قرمز در برخی از رادارهای مورد استفاده در اپراتور درب های شیشه ای، در صورت تابش مستقیم نور آفتاب بر روی رادار، این احتمال وجود دارد که درب به صورت خودبخود باز و بسته شود. همچنین در صورت نزدیک بودن منبع نوری فلوئورسنت (لامپ مهتابی) به رادار نیز احتمال باز و بسته شدن خودبخود درب وجود دارد. در برخی موارد نیز خرابی سنسور رادار و یا اتصالی در مسیر سیم کشی رادار به مدار فرمان باعث باز و بسته شدن غیرعادی درب می شود. در این صورت برای عیب یابی دستگاه و انجام تعمیرات لازم با تکنسین تعمیرات درب های اتوماتیک شیشه ای تماس بگیرید.

5) درب بسته شده و باز نمی شود

ابتدا از وصل بودن برق دستگاه اطمینان حاصل نمایید همچنین فیوز برق ورودی بر روی مدار فرمان را بررسی کنید. سپس کلید تعیین وضعیت اپراتور را بررسی کنید که در حالت اتوماتیک دوطرفه قرار داشته باشد. درصورتی که در حالت دائم بسته و یا خلاص و یا اتوماتیک یکطرفه قرار داشته باشد، با نزدیک شدن شخص به درب، رادار فرمان باز شدن به اپراتور صادر نمی کند. درصورتی که رادار دارای LED باشد بررسی نمایید که آیا با نزدیک شدن به درب، LED رادار عکس العمل داشته و تغیرر رنگ می دهد یا نه. درصورتی که رادار عکس العملی نداشت ایراد از سنسور حرکتی رادار بوده و باید تعویض گردد.

6) درب به محض بسته شدن دوباره باز می شود

درصورتی که زاویه دید رادار به درستی تنظیم نشده باشد لت های متحرک در محدوده دید رادار قرار گرفته و در نتیجه هنگام بسته شدن لت های متحرک، حرکت آنها توسط رادار تشخیص داده شده و درب مجدد باز می شود. برای رفع این ایراد باید زاویه قرار گیری سنسور تشخیص حرکت در رادار را مجدد تنظیم نمود.

همچنین درصورتی که استاپ های مکانیکی تعیین کننده محدوده حرکت موتور جابجا شوند موجب بروز خطا در انکودر موتور شده و مدارفرمان موقعیت توقف را تشخیص نداده و فرمان نادرست صادر خواهد کرد. در این حالت درب به صورت پیوسته باز و بسته شده و توقف نخواهد داشت. در این صورت برای رفع ایراد باید ابتدا استاپ های مکانیکی را در محل صحیح قرار داده و دستگاه را مجدد راه اندازی نمود. راه اندازی اپراتورهای درب شیشه ای به روش های متفاوتی انجام می شود به همین دلیل این کار باید توسط تکنسین آشنا با عملکرد اپراتور انجام شود.

7) درب دیر باز می شود (برای باز شدن درب باید کاملا به درب نزدیک شده و ایستاد تا درب باز شود)

در صورتی که با زدن دکمه ریموت، LED روی ریموت روشن نشود باید باتری ریموت را تعویض نمود. اما اگر ریموت روشن می شود ولی اپراتور عکس العملی ندارد علت می تواند از خرابی رسیور و یا قطع شدن سیم ارتباط بین رسیور و مرکز کنترل باشد. عیب یابی اپراتور و بررسی عملکرد رسیور باید توسط تکنسین خبره در زمینه اپراتور درب های اتوماتیک و آشنا با اصول ایمنی انجام شود.

8) درب اتوماتیک با ریموت باز نمی شود

درصورتی که تمایل دارید رادار از فاصله دورتری حضور افراد را تشخیص داده و درب را زودتر باز کند باید حساسیت سنسور تشخیص حرکت رادار را بیشتر کرد و زاویه دید سنسور را تنظیم نمود تا محدوده بیشتری را پوشش دهد. انجام این تنظیمات حتما باید توسط تکنسین اپراتور درب اتوماتیک و با رعایت اصول ایمنی در زمینه تجهیزات الکترونیک انجام شود.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.