اخبار

آشنایی با انواع تیغه های درب کرکره برقی

درب کرکره برقی : تیغه کرکره یکی از اصلی ترین اجزای تشکیل دهنده درب کرکره برقی است. با توجه به اینکه در هر بار بازو بسته شدن درب کرکره برقی، تیغه های کرکره بایستی بطور مداوم کار کنند .

در مرحله باز شدن درب تیغه ها رول شوند و در مرحله بستن درب تیغه های کرکره اتوماتیک از رول خارج شوند و بصورت یک تکه در بیایند،

در نتیجه:

این فرآیند اهمیت تیغه های کرکره در کیفیت کل درب کرکره را به نمایش می گذارد. تیغه های درب کرکره اتوماتیک از مواد مختلف تولید می شوند که در این مقاله به بررسی انواع تیغه های مورد استفاده می پردازیم.

– درب کرکره برقی: تیغه های کرکره آلومینیومی

اولین  و بالاترین حجم تیغه های کرکره مورد استفاده در درب کرکره برقی از جنس آلومینیوم تولید می شوند. در حقیقت درحال حاضر چیزی در حدود 90% بازار ایران از تیغه های کرکره از جنس آلومینیوم برای درب کرکره استفاده می کنند.

علل مختلفی در انتخاب آلومینیوم برای تولید تیغه کرکره وجود دارد که عبارتند از:

*وزن سبک آلومینیوم نسبت به سایر متریال و نیاز به موتورهای سبک تر.

*بالا رفتن عمر موتورها به دلیل سبک بودن تیغه ها و در نتیجه وزن کلی درب.

*روش تولید راحت تر و نیاز به ماشین آلات معمولی تر.

*مقاومت آلومینیوم نسبت به زنگ زدگی بخصوص در مناطق مرطوب و شرجی.

*خواص مکانیکی و فیزیکی خاص آلومینیوم.

تناسب قیمت با کیفیت بدست آمده نسبت به سایر مواد.

آلیاژ 6063 آلومینیوم

به علت خواص مورد نیاز نمی توانیم از آلومینیوم 100% خالص برای تولیدات صنعتی استفاده کنیم و لذا از آلیاژ آلومینیوم برای تولید تیغه کرکره برقی استفاده می شود. پر مصرف ترین آلیاژ، آلیاژ 6063 آلومینیوم می باشد که به لحاظ خواص مکانیکی و خواص فیزیکی با نیازهای صنعتی تطابق بسیار زیادی دارد.

جهت آشنایی با آلیاژ 6063 آلومینیوم می توانید به این مقاله رجوع کنید.

تیغه های کرکره برقی آلومینیوم به روش اکستروژن تولید می شوند. در این روش شمش خام یا بیلت خام آلومینیوم در دستگاه پرس قرار می گیرد و همزمان با اعمال فشار پرس بر روی بیلت، بیلت بایستی از یک قالب عبور کند که باعث می شود تا آلومینیوم خروجی از قالب به شکل مورد نظر ما در آید.

اکستروژن و مراحل بعدی تولید تیغه کرکره درب برقی

در فرآیند اکستروژن عوامل بسیاری بر کیفیت محصول خروجی موثر هستد که این عوامل در مقاله مربوط به مبحث اکستروژن توضیح داده شده است. اما پس از تولید تیغه خام به روش اکستروژن فرآیند های دیگر به اجرا در می آیند.

در مرحله بعدی تولید تیغه درب کرکره، محصول خروجی از مرحله اکستروژن بایستی شستشو شود تا چربی و مواد ناخالصی از روی تیغه ها پاک شده و تیغه آماده مرحله رنگ شود.

مرحله رنگ:

پس از شستشوی تیغه های کرکره برقی، تیغه ها وارد مرحله رنگ می شوند و رنگ الکترواستاتیک کوره ای برای پوشش سطح تیغه ها استفاده می شود.

بعد از آن تیغه ها وارد کوره پخت رنگ می شوند و در دمای بین 180 تا 200 درجه در کوره می مانند تا رنگ پخته شود.

مرحله پخت رنگ یکی از مراحل حساس در کیفیت نهایی تیغه های کرکره می باشد. بعد از آن تیغه ها آماده برشکاری و مونتاژ هستند.

انواع تیغه کرکره اتوماتیک آلومینیوم از لحاظ اندازه:

تیغه های کرکره برقی در ارتفاع های متفاوت تولید می شوند، تیغه های 40، 60، 80، 90، 100، 120، 140، 160، 180 و220 در حال حاضر در بازار تولید می شوند، اما تیغه های پرمصرف و رند بازار تیغه های 60، 80، 100 هستند که تقریبا 95% مصرف بازار از این تیغه ها تامین می شود.

برای دربهای کرکره برقی با عرض دهانه بالا بایستی از تیغه های با ارتفاع بالا استفاده شود تا استحکام درب کرکره تامین شود.

انواع تیغه کرکره برقی آلومینیوم از لحاظ ظاهر:

تیغه های کرکره دو رو تخت: این تیغه ها از داخل و بیرون تخت می باشند.

تیغه های یکرو تخت و یکرو قوس

تیغه های دو رو قوس

تیغه های دالبری و قوس

تیغه های قوس و مواج

تیغه های با طراحی خاص

از لحاظ ظاهری تیغه های کرکره شامل رنگهای ساده الکترواستاتیک مانند سفید، کرم، قرمز و … و یا رنگهای خاص مانند طرح چوب و … هستند.

از لحاظ پل داخلی تیغه ها، تیغه های کرکره شامل انواع تیغه های تک پل، دوپل، سه پل، چهار پل و پنچ پل هستند.

پلها باعث تقویت و استحکام تیغه ها در برابر فشار های وارده می شوند.

انواع تیغه های کرکره آلومینیوم از لحاظ فیلر:

تیغه های آلومینیوم به دو دسته با فوم و بدون فوم تقسیم بندی می شوند.

تیغه های فومدار: در مقطع داخلی تیغه های کرکره برای ایجاد استحکام و همچنین عایق شدن تیغه ها در برابر صدا و حرارت از فوم استفاده می شود. این فوم بصورت تزریقی وارد تیغه ها می شود.

تیغه های بدون فوم: عمده تیغه های کرکره آلومینیوم موجود در بازار ایران از نوع بدون فوم هستند. در مقطع داخلی تیغه ها فقط پلهای تیغه قرار دارند.

کپس تیغه های کرکره:

برای اینکه تیغه های کرکره برقی در حین حرکت از جای خود جابجا نشوند از کفشکهایی به عنوان کپس در انتهای تیغه ها استفاده می شود که کپس ها توسط پرچ، میخ بادی و یا پیچ به انتهای تیغه متصل می شوند.

کپس ها از جنس پلاستیک، ای بی اسABS  و فلزی تولید می شوند. اما اغلب تیغه ها از کپسهای پلاستیکی استفاده می کنند.

نکات مهم در کیفیت نهایی تیغه های کرکره برقی:

*استفاده از مواد خام و بیلت های استاندارد و بدون ناخالصی در فرآیند تولید تیغه های خام.

*عدم استفاده از تیغه های تولید شده دارای مشکلات ظاهری و معیوب.

*تمیزکاری مناسب تیغه های کرکره قبل از فرآیند رنگ پاشی.

*استفاده از رنگهای با کیفیت و با ثبات بالا.

*قرار دادن تیغه ها در کوره به مدت زمان و طی فرآیند استاندارد.

*قیمت تیغه های کرکره برقی آلومینیوم را در این لینک چک کنید.

– درب کرکره برقی: تیغه های کرکره برقی گالوانیزه

این نوع تیغه های کرکره از ورق های گالوانیزه تولید می شوند. ورق گالوانیزه به شکل تیغه کرکره شکل داده می شود و برای استحکام داخلی آن از تزریق فوم استفاده می شود. بنابراین تمامی تیغه های گالوانیزه فومدار هستند.


تیغه های گالوانیزه هم در رنگ بندی هایی مانند تیغه های آلومینیوم موجود هستند و به لحاظ ظاهر کاری بسیار شبیه تیغه های آلومینیوم هستند، اما دارای مزایا و معایبی هستند که عبارتند از:

بررسی تیغه ها

*در سالهای گذشته به دلیل استفاده از ماشین آلات نامناسب تیغه های گالوانیزه صدای بیشتری نسبت به تیغه های آلومینیوم تولید می کردند، اما در این سالها به لحاظ کیفیت تولید و سر و صدای ایجادی توسط تیغه ها، کیفیت محصولات بسیار بالاتر است و صدای تیغه های گالوانیزه گاهاً از تیغه های آلومینیوم نیز کمتر است.

بررسی تیغه های کرکره گالوانیزه

*استحکام تیغه های گالوانیزه به نسبت آلومینیوم بسیار بیشتر است از لحاظ استحکام برشی، خمشی یا فشاری.

*با توجه به فومدار بودن تیغه های گالوانیزه، دربهای کرکره گالوانیزه عایق بیشتری نسبت به ایجاد و تبادل صدا دارند و در مقابل تبادل حرارت نیز عایق تر هستند.

*در محیطهای مرطوب و شرجی امکان زنگ زدن تیغه های گالوانیزه بعد از ایجاد خش بر  روی رنگ تیغه ها وجود دارد.

کیفیت تیغه نهایی گالوانیزه به کیفیت و ضخامت ورق گالوانیزه مورد استفاده، سیستم ایجاد مقطع تیغه ای شکل، کیفیت فوم تزریقی و همچنین رنگ مورد استفاده بستگی دارد.

قیمت تیغه های کرکره برقی گالوانیزه را در این لینک چک کنید.

این تیغه ها که بصورت تک جداره تولید می شوند بر خلاف تیغه های آلومینیوم و گالوانیزه که 2 جداره هستند به صورت تک جداره تولید و عرضه می شوند. تک جداره بودن تیغه های کرکره فولادی به دلیل اینکه ورق مورد استفاده در این نوع تیغه ها از ضخامت بالایی برخوردار است می تواند استحکام بسیار مناسبی برای درب کرکره ایجاد کند.

این نوع تیغه های فولادی مقاومت بسیار خوبی نسبت به ضربات وارده به درب دارند و یکی از مهمترین مزایای این نوع تیغه ها خاصیت ضد سرقت بودن آنهاست.

خاصیت ضدسرقت تیغه های فولادی چیست؟

منظور از خاصیت ضد سرقت اینست که در صورتیکه به درب از پایین نیرویی وارد شود تا درب را به بالا فشار بدهد، تیغه ها در داخل ریل بصورت زیک زاکی شکل می گیرند و در ریل قفل می شوند و امکان بالا بردن درب بصورت فشار از پایین وجود ندارد.

نکته مهم در تیغه های فولادی:

عیب این نوع تیغه ها این است که خاصیت صلبیت پایینی دارند و در مقابل فشار باد در عرضهای بالا و فشارهایی که در عرض درب وارد می شود بایستی تدابیر ویژه ای اندیشید. البته این مورد با استفاده از ریلهای خاص برطرف می گردد و این عیب را رفع می کند.

رنگ بندی این نوع تیغه ها هم مانند تیغه های آلومینیوم متنوع است و سیستم رنگ هم الکترواستاتیک کوره ای است.

قیمت تیغه های کرکره برقی فولادی را در این لینک چک کنید.

4- تیغه های رول گیتر

این نوع تیغه ها که از مقاطع میله ای فولادی تهیه می شوند دارای استحکام بالایی هستند و به دلیل مشبک بودن مقطع مورد استفاده امکان دید در داخل محل را نیز فرآهم می کنند که این قابلیت برای فروشگاه هایی که تمایل دارند تا در حین بسته بودن امکان مشاهده ویترین وجود داشته باشد مفید است.

مزایا و معایب تیغه کرکره رول گیتر

از معایب این نوع سیستم برای دربهای کرکره برقی وزن بسیار بالای درب و اجبار به استفاده از موتورهای قوی است.
ولی ایمنی بالا و عبور نور و قابلیت دید از مزایای این نوع تیغه های می باشد.

قیمت تیغه های کرکره برقی رول گیتر را در این لینک چک کنید.

5- تیغه های شفاف پلی کربنات – تیغه های شیشه ای

این نوع تیغه های کرکره برقی که از جنس پلی کربنات تولید می شوند از کیفیت و ظاهر زیبایی برخوردارند. تیغه های کرکره اتوماتیک پلی کربنات دارای استحام بسیار بالایی به ضربه، فشار، برش و حرارت هستند.


امنیت تیغه های پلی کربنات بسیار بالاست!!!

برخی از تولیدات این نوع تیغه های مورد تایید پلیس پیشگیری هستند که در مقابل شلکیک گلوله نیز مقاوم هستند و به همین دلیل بعنوان تیغه ضدگلوله هم شناخته می شوند.
از این نوع تیغه ها برای طلا فروشی ها، بانکها و فروشگاههایی که هم قابلیت دید داخل مورد نیاز است و هم امنیت فوق العاده مهم است استفاده می گردد.
این تیغه ها توسط واسط های آلومینیومی و یا لوله های فولادی به هم متصل می شوند و در رنگ های سفید شفاف، برنزی، شیری و طوسی تولید می شوند.

مواد UV در تیغه کرکره پلی کربنات

به جهت اینکه این نوع تیغه ها به مرور زمان در مقابل نور خورشید تغییر رنگ ندهند از مواد آنتی یو وی UV استفاده می شود تا رنگ تیغه ها به مرور کدر نشود.
در تولید این نوع تیغه ها استفاده از مواد اولیه  مرغوب، مواد دارای خاصیت ضد یو وی و همچنین استفاده از واسط های مناسب در کیفیت نهایی درب کرکره برقی موثر هستند.

قیمت تیغه های کرکره برقی پلی کربنات را در این لینک چک کنید.

بهترین درب کرکره برقی چیست؟

بطور خلاصه بهترین درب بستگی به محل نصب، کاربرد درب و شرایط بهره برداری دارد. اگر چه تیغه های پلی کربنات استحکام بسیار بالا و مقاومت خوبی دارند اما این نوع تیغه ها برای اماکنی که لازم است تا دید محل بسته باشد مناسب نیستند و از لحاظ دیگر قیمت بالای این نوع تیغه ها هم عامل دیگری در کمتر استفاده شدن این نوع تیغه هاست.

توصیه برای انتخاب نوع تیغه های کرکره:

لذا برای انتخاب بهترین درب کرکره نوع کاربری محل، نیاز به دید داخل، قابلیت عبور نور، عرض دهانه و ارتفاع درب کرکره برقی و همچنین شرایط محیطی مانند سرعت و جهت باد و … مهم هستند.
لذا در انتخاب بهترین نوع تیغه برای درب کرکره اتوماتیک بهتر است تا از یک متخصص مشورت خواهی کنید.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.