اخبار

انواع راهبند های فک FAAC و معرفی آنها

راهبند 620 فک/اصفهان خورشید تنها نمایندگی محصولت فکFAAC و جنیوس GENIUS در استان اصفهان

هدف از استفاده از راهبند مسدود کردن مسیر عبور وسایل نقلیه و جلوگیری از عبور وسایل نقلیه غیرمجاز می باشد. براساس نوع کاربرد، راهبند را می توان به چند گروه تقسیم نمود. در ادامه به معرفی انواع راهبند پرداخته شده است.

راهبند اتوماتیک میله ای

راهبند اتوماتیک میله ای امروزه در سطح شهر و در ورودی پارکینگ مراکز خرید، سازمان های دولتی، شرکت ها و پارکینگ های عمومی مورد استفاده قرار می گیرد.

راهبندهای میله ای دارای یک میله متحرک و سبک وزن می باشد که به کمک یک سیستم محرک هیدرولیک یا الکترومکانیک حرکت می کند.

کنترل حرکت سیستم محرک نیز از طریق یک مدار فرمان الکتریکی انجام می شود. همچنین به منظور کاهش نیروی اعمال شده به موتور در هنگام حرکت میله و افزایش سرعت حرکت، از یک فنر برای متعادل کردن وزن میله استفاده می شود.

بخش های اصلی راهبند اتوماتیک میله ای در شکل زیر نشان داده شده و معرفی شده است

متعلقات راهبند
  1. بدنه راهبند
  2. میله راهبند
  3. سیستم محرک ( پمپ هیدرولیک )
  4. فنر تعادل
  5. مرکز کنترل ( مدار فرمان )

راهبند اتوماتیک میله را می توان براساس سیستم محرک، به دو دسته الکترومکانیک و هیدرولیک تقسیم نمود. در مقاله « تفاوت راهبند میله ای هیدرولیک و الکترومکانیک » در خصوص تفاوت ها و ویژگی های این راهبندها توضیح داده شده است. راهبند های میله ای چه از نوع الکترومکانیک باشد و چه هیدرولیک دارای ویژگی های متنوعی از نظر طول میله، میزان تردد و سرعت حرکت میله می باشند. بنابراین در هنگام انتخاب راهبند مناسب باید حتما نوع کاربرد و میزان تردد را درنظر داشت و برای انتخاب محصول با کارشناسان خبره دراین زمینه مشورت نمود.

نصب راهبندهای میله ای تنها جنبه بازدارندگی و هشدار برای راننده وسایل نقلیه دارد. به عبارت دیگر این راهبندها مقامت چندانی در برابر ضربه و برخورد خودرو از خود نشان نمی دهند و در صورتی که هدف از نصب راهبند جلوگیری از عبور خودرو باشد باید از انواع دیگری از راهبند با مقاومت بالا در برابر برخورد استفاده شود که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم.

راهبند ستونی (بولارد)

این نوع از راهبند شامل یک استوانه فلزی می باشد که به کمک سیستم محرک مکانیکی و یا هیدرولیک به سمت بالا و پایین حرکت می کند. فنداسیون راهبند ستونی درون زمین قرار می گیرد و هنگامی که مسیر برای عبور باز باشد، استوانه متحرک به صورت کامل در داخل فنداسون و درون زمین قرار می گیرد. برای بستن مسیر عبور، ستون به سمت بالا حرکت کرده و به صورت یک مانع در مقابل خودروها قرار خواهد گرفت.

به علت میزان تردد پایین و استهلاک بالا، بولاردهای دارای سیستم محرک مکانیکی امروزه کمتر مورد استفاده قرار میگیرد و در عوض بولاردهای دارای سیستم محرک هیدرولیک جایگزین آنها شده اند. راهبند ستونی هیدرولیک امکان کنترل تردد بالاتری را فراهم می کند ضمن آنکه هزینه تعمیر و نگهداری پایین تری دارد.

انواع راه بند
انواع راهبند

راهبندهای ستونی مقاومت بالایی در برابر ضربه دارند به نحوی که در مدل های معمولی قادر به متوقف کردن خودرو سواری در حرکت با سرعت ۵۰ تا ۶۰ کیلومتر در ساعت می باشند و در مدل های تقویت شده (راهبند ستونی ضد تروریست)‌ می توانند خودروهای سنگین با وزن ۶ تا ۷ تُن با سرعت ۶۰ تا ۸۰ کیلومتر بر ساعت را متوقف کنند. تفاوت اصلی میان بولاردهای معمولی و تقویت شده ( راهبند ستونی ضد تروریست) در ضخامت استوانه متحرک و نوع آلیاژ بکار رفته در ساخت آن می باشد. البته فنداسیون لازم برای راهبندهای ستونی ضد تروریست (آنتی تروریست) مستحکم تر و بزرگتر از فنداسیون بولاردهای معمولی می باشد تا توان تحمل نیروی حاصل از برخورد خودروهای سنگین را داشته باشد. با توجه به قابلیت بولارد در متوقف نمودن خودروها، عموما در محل های با ضریب امنیت بالا، نظیر سفارتخانه ها، مراکز نظامی و مراکز مهم دولتی و خصوصی مورد استفاده قرار می گیرند.

راهبندهای خودرو ( Road blocker )

راهبند خودرو شامل یک صفحه فولادی ضخیم می باشند که درون فنداسیون مخصوص به خود در داخل زمین کار گذاشته می شوند. هنگامی که بخواهید مسیر عبور را مسدود نمایید، یک سیستم محرک هیدرولیک و یا الکترومکانیک صفحه را به سمت بالا حرکت داده تا به صورت مانع در برابر عبور وسایل نقلیه قرار بگیرد و کل مسیر رعبور را ببندد. با توجه به ضخامت بالای صفحه متحرک این نوع راهبند، نیروی های ناشی برخوردهای شدید را  به خوبی تحمل می کند. بنابراین می توان از آن در ورودی مراکز حساس نظامی و سیاسی به منظور جلوگیری از وقوع عملیات خرابکارانه و تروریستی استفاده نمود.

road blocker

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.